Spring naar inhoud

3 Tips voor gezellige kerstdagen

Alleen zijn met de feestdagen, daar lijkt iets mis mee te zijn. Wekenlang worden we bedolven onder reclames over een gezellig familiediner. Op de radio passeert het ene na het andere romantische liedje over het samen met je geliefde zijn. Om maar niet te beginnen over de onuitsprekelijke treurnis als je geen geliefde hebt voor onder de kerstboom. Soms lijkt het alsof ik me ellendig móet voelen als alleenstaande die niet aan familiekerst doet.

Ik word er wat narrig van. Alleen zijn is geen ellende. Ik kan doen wat ik wil. Wanneer ik dat wil. Alleen is een staat van zijn. Er is op dat moment niemand bij me. Dat kan vervelend zijn, dat kan een genot zijn. Het heeft niets met Kerst te maken.

Eenzaam zijn, dat is wel beroerd. Eenzaam is een gedachte, een oordeel zo je wilt, dat je er alleen voor staat. Dat je niet belangrijk bent voor anderen, niet geliefd. Er is een behoefte die niet vervuld wordt. Om je eenzaam te voelen hoeft je niet alleen te zijn en het kan op iedere dag van het jaar voorkomen. Alleen en eenzaam zijn volstrekt andere grootheden.

De nadruk op gezelligheid en samenzijn creëert verwachtingen. Die niet altijd uitkomen. En dan kan een zelfzwelgje op de loer liggen. ‘Zie nou wel, ik ben de enige die …’, ‘Ik kan ook nooit eens …. ‘ of ‘Waarom is er niemand die…’. In zo´n mentale toestand helpt het niet om te bedenken dat een boel mensen misschien jaloers op je zijn. Omdat jij niet met anderen te maken hebt. En andersom; omdat jij wel met anderen bent.

Ongeacht of je nu alleen of met anderen de feestdagen doorbrengt zie je er misschien al ernstig tegenop. Met die verwachting neemt ook de kans op een selffulfilling prophecy toe. De spanning in je lijf neemt toe. Je wapent je misschien en bent al verdrietig of bevreesd voordat het zover is. Dat is niet nodig. Met onderstaande tips kan je op meer ontspannen wijze de feestdagen ingaan. Alleen of samen.

3 tips bij eenzaamheid

  1. Bereid je voor. Vraag je van tevoren af waar je tegen op ziet. Probeer dat zo precies mogelijk te benoemen. Schrijf het eens op. Laat het daarna even rusten en kijk er na een paar dagen weer naar. Wat valt je op? Heb je iets groter gemaakt dan misschien nodig is? Wat heb je nodig van jezelf om er mee om te gaan? Wat kan jij doen? Wat is het beste advies dat je in dit geval een ander zou geven? Volg je eigen advies.  Neem hierin volledig verantwoordelijkheid voor jezelf, ook als je de dagen bij familie of vrienden bent.

 

  1. Zorg goed voor jezelf. Zowel van tevoren als tijdens de feestdagen. Het zijn de donkere dagen en onze energievoorraad is wat geslonken. Rust uit. Zorg voor fysieke energie; ga naar buiten en zuig het daglicht en de buitenlucht goed op. Verwen jezelf mentaal en fysiek; zing, dans, teken, schilder, speel, lach, badder, mediteer, sport, eet goed, geniet. Of doe niets.

 

  1. Schenk aandacht aan jezelf. Vooral op de dag(en) zelf. Sta af en toe even stil bij hoe je je voelt. Als er een rotgevoel opkomt erken het dan: ‘Ik voel me nu rot’. Met de nadruk op nu, het gevoel gaat voorbij. Door het gevoel te onderdrukken wordt het hardnekkiger en kan het, zeker met wat alcohol op, harder terugkomen. Wat heb je nodig? Vertrouw er op dat jij je zelf kan geven wat jij nodig hebt.

 

Oefening: omgaan met eenzaamheid

Onderstaande oefeningen kunnen je helpen als je het even zwaar hebt. Voor allebei de oefeningen geldt: doe dit op tijd, als je je al een paar uur onrustig voelt  wordt het alleen maar lastiger om bij jezelf in te grijpen.

Als je alleen bent:

Besteed liefdevol aandacht aan je gevoel en je gedachten. Vraag aan jezelf welke gedachten er door je hoofd gaan, welk oordeel over jezelf komt langs? Vind je jezelf zielig? Voel je je eenzaam of ongeliefd? Laat dat gevoel even toe. Beschouw het en omarm het. Letterlijk. Pak een knuffel of een kussen. Dat representeert jouw gevoel. Neem het op schoot als was het een verdrietig kindje en spreek het liefdevol toe. ‘Hé meissie/jochie. Wat ben je verdrietig. Wil je me vertellen wat er is?’

Ga met je eigen gevoel in gesprek en stel het gerust: ‘Je bent een prachtig mens, ik vind jou hartstikke lief, kom maar hier, ik ben er voor je’. Vertrouw op je intuïtie terwijl je dit gesprek met je gevoel voert. Als je het idee hebt dat je verdwijnt in je nare gevoel zeg dan hardop je naam en je leeftijd; ‘Ik ben … en ik ben een volwassen man/vrouw van …’.

Raar of ongemakkelijk om te doen? Ach, er is niemand die het ziet en het helpt jou. Echt.

Als je in gezelschap bent:

Als het mogelijk is om je even terug te trekken kan bovenstaande oefening helpen. Als dat niet zo is zet dan je voeten op plat op de grond (hakken uit). Haal diep adem, neem je gevoelens en gedachten waar zonder oordeel, vertraag. Wat riep het vervelende gevoel bij je op? Wat doet het met je? Wat heb je nodig? Wat kan je doen? Kreeg je een vervelende opmerking; laat die dan bij de ander. Zit je in een vervelende discussie: stop de discussie. Voel je je onzeker: vraag iemand om geruststelling ‘Ik wil graag even … van je horen’. Blijf liefdevol naar jezelf (en naar anderen).

 

Ik wens je hele fijne feestdagen, met jezelf.

Jij bent om van te houden!

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.