Spring naar inhoud

mijn dingetje over marketing

In marketingland zijn (onder meer) de principes van Robert Cialdini nogal invloedrijk. Ik heb zelf nogal moeite met marketing omdat het mensen niet versterkt maar eerder onzeker maakt en behoeftig. Het is vaak voorwaardelijk, soms zelf bestraffend of beschuldigend (dramadriehoek); je hoort er pas bij als je aan die en die voorwaarden voldoet.

Door in die voorwaardelijkheid te geloven blijven we verwijderd van daadwerkelijke behoeftebevrediging. Dat staat haaks op wat ik beoog met mijn coaching; jou helpen je autonomie en geluk aan te boren!

Ik wil transparant zijn in mijn handelen, dat geldt ook voor mijn Liefdesbrieven, blogs en andere activiteiten waarmee ik mijzelf onder de aandacht breng. Daarnaast ben ik als coach en oud-mediawetenschapper al langer geïnteresseerd in beïnvloeding. Deze kennis deel ik graag met je, al doe ik dat wel compact.

De principes van beïnvloeding

Ik open met een voorbeeld en leg vervolgens het onderliggende principe uit.

  • Ook ik heb mijn portie ervaring met gebroken harten, burn outs, depressie, ervaringen met eenzaamheid en verdwalen in mijn emoties gehad.

Dit is het principe van Liking: aardig gevonden worden. Door persoonlijke dingen over mijzelf te delen ontdek jij dat we iets met elkaar gemeenschappelijk hebben en vind je mij sympathieker waardoor het waarschijnlijker is dat je mijn diensten inroept.

  • Ik heb gratis aanbod voor je. Een spiekbriefje met gevoelens en behoeften. Oefeningen om alleen of samen te doen. Geleidelijk aan plaats ik meer dingen dus kom maar af en toe langs.

Het principe van Wederkerigheid: als ik jou iets geef is de kans groter dat je mij iets gunt. Als je in een restaurant een pepermuntje bij de rekening krijgt, neemt de kans dat jij een fooi geeft groter.

  • Circa 3x per jaar bied ik workshops aan voor kleine groepen. Deze lopen snel vol dus schrijf je snel in.

Schaarste en exclusiviteit zorgen ervoor dat je iets graag wilt hebben. Vooral bekend van boekingssites waarop staat dat er nog maar 1 kamer in het hotel beschikbaar is ... (wat meestal bullshit is).

[Overigens is de bij mij beperkte plek niet omdat ik schaarste wil creëren maar omdat ik persoonlijke aandacht wil bieden en het anders wat proppen wordt in de bescheiden werkruimte.]

Het autoriteitsprincipe: als een 'betrouwbaar' iemand zegt dat het goed is dan zal dat wel kloppen. Dit varieert van de 'expert' in witte jas (yep, wc-eend) tot een voetballer die bijvoorbeeld wasmiddel aanprijst. Dit kan ook een bekende van je zijn, Facebookgroepen van merken werken bijvoorbeeld zo.

[Oprah heeft trouwens geen idee van mijn bestaan, maar fijn als jij mij aanbeveelt.]

  • Je leest mijn blogs, download mijn gratis aanbod of hebt al eerder dingen bij me gedaan. Is het al tijd voor een next step in de vorm van coaching of een workshop?

Dit is het principe van Consistentie: iemand wil consistent zijn met eerdere beslissingen. Als je al Ja hebt gezegd tegen de kop koffie van de autoverkoper groeit de kans dat je ook Ja zegt tegen de auto die hij bij je wilt slijten.

Wat kan ik je aanbieden?

  • Iedereen die zichzelf serieus neemt, heeft tegenwoordig een coach om zich te laten begeleiden.

Consensus (the bandwagon): als anderen het doen is de kans groot dat jij het ook gaat doen want dan is het ‘normaal’ gedrag. Het geniepige zit erin dat jij toch ook jezelf serieus wilt nemen?'

 

Dit is natuurlijk geen volledig overzicht, eens googlen op marketing of Cialdini levert je veel meer informatie op. Doe er je voordeel mee als iemand je iets probeert te verkopen. Alleen jij weet wat jij echt nodig hebt, laat niemand je iets aanpraten.

Jij bent OK, daar hoef je helemaal niets voor aan te schaffen.

 

Nawoordje: het beïnvloeden van mensen tot aankopen, gedragsverandering of zelfs op je denken en daarmee bijvoorbeeld stemgedrag heeft met de huidige mediamogelijkheden veel meer vormen. De grote mediabedrijven richten hun (sociale) media volledig in om jouw verslaafd te houden, filterbubbels worden gecreëerd, trolls worden ingezet om nepberichten te verspreiden, steden worden ingericht om jou te volgen en te beïnvloeden. De impact van die manipulatie is enorm en de eerste stap naar zelfbescherming daarin is bewustwording.

Interessant om te lezen is bijvoorbeeld dit artikel in De groene Amsterdammer:

Utrecht, Eindhoven, Enschede en vele andere steden zijn smart cities geworden. De manier waarop gegevens worden verzameld en gebruikt is strijdig met het recht op privacy. ‘Bezoekers beseffen niet dat ze een levend laboratorium binnenstappen.’